Kirja-arvostelut · Kirjalliset

Maria Turtschaninoff: Naondel (Krönikor från Röda klostret, osa 2; 2016)

Maria Turtschaninoff: Naondel; Förlaget, 1. p. (2016), kovakantinen, 361 s.
Maria Turtschaninoffin vastikään imestynyt nuorten fantasiaromaani Naondel on kertomus naisista, jotka perustavat jo Turtschaninoffin edellisestä romaanista Maresista tutun Punaisen luostarin. Vaikka teos on itsenäinen jatko-osa Maresille, se sijoittuu aikaan ennen tätä. Luostaria perustamaan päästään vasta kirjan lopussa, ja sitä ennen tarina kertoo naisten elämästä vankeina Karenokoin visiiri Iskanin haaremissa. Iskan on paha ja vallanhimoinen ja pitää naisia ja koko valtakuntaa kynsissään maagisesta Anji-lähteestä ammentamiensa voimien avulla.

Naisia yhdistää taikuus, jonka lähteitä Iskan etsii ja yrittää tukahduttaa. Kirjan alussa nuori Kabira vaalii ja hoitaa Anji-lähdettä isoäitinsä jalanjäljissä mutta tulee ensirakkautensa huumassa paljastaneeksi Iskanille lähteen salaisuudet, mikä käynnistää tarinan. Noustuaan Anjin avulla visiiriksi isänsä paikalle Iskan alkaa rakennuttaa lähteen ympärille palatsia. Rakennustarvikkeita hän hakee ympäröivistä valtakunnista, jotka hän myös alistaa Karenokoin valtaan seuraavien vuosien aikana. Matkoillaan hän löytää muita Anjin kaltaisia maagisia paikkoja ja kohtaa niihin eri tavoin yhteydessä olevia naisia, jotka hän kaappaa mukaansa ja tuo haaremiinsa. Vuosien saatossa Kabiralle tekevät seuraa muun muassa nomadikansaan kuuluva Garai, unenpunojatar Orseola, soturi Sulani sekä palatsin palvelijatar Estegi, joka ei itse ole haaremin vankina eikä pääse ääneen kertojana mutta on silti keskeinen osa tarinaa.

Tarina kerrotaan vuorotellen eri naisten näkökulmista, joten kirjalla on harvinaisen monta päähenkilöä. Jokaisen naisen ääni on selkeästi omanlaisensa, mikä on upea kirjallinen taidonnäyte Turtschaninoffilta. Monella kirjailijalla on vaikeuksia jopa kahden näkökulman kirjoittamisessa niin, että ne eivät mene lukijalla sekaisin. Vakuutan, että Naondelissa näkökulmien vuorottelu ei tunnu sekavalta, joten sen takia kirjaa ei ainakaan kannata jättää lukematta. Iskanin näkökulmaa ei ole kirjassa kertaakaan, mutta siitä huolimatta hänen painostava läsnäolonsa toistuu koko kirjan läpi ja tuntuu jonkinlaiselta tarinan navalta. Naondel ei tästä huolimatta missään nimessä ole Iskanin tarina, vaan kertojina toimivien naisten omat tarinat välittyvät lukijalle vahvasti siitä huolimatta, että Iskan kohtelee heitä kuin esineitä.


Olin tätä kirjaa lukiessani flunssassa ja minulta jopa lähti pariksi päiväksi ääni. Otin ensimmäisenä äänettömänä päivänä ylläolevan selfien, koska kirjan kansikuva tuntui sopivan tilanteeseen, mutta tulin vasta myöhemmin ajatelleeksi, kuinka osuvan vertauksen olinkaan tehnyt. Kirjoitin kuvatekstissä ”the cover felt appropriate for today since I’ve lost my voice”, millä tietysti viittasin sairauden aiheuttamaan äänen lähtemiseen, mutta koko kirjahan oikeastaan kertoo siitä, miten kertojina toimivat naiset menettävät oikeuden omaan ääneensä, omiin mielipiteisiinsä ja omaan itseensä ja ottavat lopulta oikeuden takaisin itselleen.

Naondel on tarina erilaisten naisten lisäksi myös naisten välisistä suhteista: äitien ja tyttärien, sisarten, ystävysten, rakastavaisten. Suurin osa tärkeistä juonenkäänteistä on seurausta joko negatiivisista tai positiivisista jännitteistä kahden naisen eikä niinkään naisten ja Iskanin välillä, vaikka niin voisi luulla. Näin vahva naiskeskeisyys on fantasiakirjallisuudessa harvinaista mutta siksi toivottavaa ja virkistävää. Teoksen feministinen ote on selkeästi näkyvissä mutta ei tunnu päälleliimatulta vaan olennaiselta ja saumattomalta osalta kirjaa. Toisaalta feministisyys teoksessa ei myöskään ole kovin hyökkäävää vaan ennemmin hiipii sivukautta ja tavoittaa silti lopulta vähemmänkin tarkkanäköiset lukijat.

Teos on loistava kokonaisuus. Tarina pitää otteessaan ja hahmot ovat moniulotteisia lukuunottamatta joitakin kirjan loppupuolella esiteltäviä hahmoja, joihin lukija ei ehdi tutustua kunnolla ennen kuin kirja jo loppuu. Turtschaninoffin kieli on erittäin kaunista, mutta hän käyttää paljon vaikeita ja vanhahtavia sanoja, joten en suosittele hänen kirjojaan ensimmäiseksi ruotsinkieliseksi lukukokemukseksi kielenoppijoille. En ole lukenut Turtschaninoffilta mitään suomeksi, joten en osaa sanoa, kuinka hyviä hänen kirjojensa suomennokset ovat, mutta kirjailija on kyllä itse sanonut olevansa tyytyväinen suomentajaansa.

Kirjassa ei oikeastaan ole mitään, mistä en olisi pitänyt, mutta tuntuu silti siltä, että kirsikka kakun päältä jää puuttumaan, koska kirja ei ole aivan niin vaikuttava kuin olisin toivonut. Lisäksi fantasiaelementtejä ei paljon selitetä tarinassa, mikä aiheutti lukiessa hetkittäisiä hämmennyksen hetkiä, ja kirjasta olisi mielestäni aivan hyvin voinut jättää pari henkilöhahmoa pois ilman, että tarina olisi kärsinyt, mikä olisi myös ratkaissut pinnallisiksi jäävien hahmojen ongelman. Näistä pienistä huomioista huolimatta voin suositella kirjaa lämpimästi ja aion lähiaikoina lukea loputkin Maria Turtschaninoffin kirjat, jotka odottavat hyllyssäni.

Arvio: ****

Mainokset

4 thoughts on “Maria Turtschaninoff: Naondel (Krönikor från Röda klostret, osa 2; 2016)

  1. Tekstistäsi huomaa, kuinka paljon pidit Naondelista. Minustakin se oli erittäin hyvä kirja ja parempi kuin sarjan edellinen osa. tuo feministinen ote on muuten ihan tyypillista Turschaninoffille, minkä varmasti tulet huomaamaan, kun luet hänen muutkin teoksensa. 🙂 Lukuiloa!

    Tykkää

    1. Kiitos kommentistasi! Lukiessani tätä tekstiä uudestaan läpi tänä aamuna pelkäsin, että tykkäämiseni ei välity tekstistä, koska lopetin sen negatiivisehkoon sävyyn. Onnistuit huojentamaan mieltäni!

      Olen lukenut Turtschaninoffilta aiemmin myös Maresin ja puolet Arrasta, joten feministinen ote ei oikeastaan tullut yllätyksenä. Naondelissa feministisyys on vain jotenkin vaikuttavammin kirjoitettua kuin noissa muissa teoksissa.

      Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

w

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s